Wysokie Napięcie (Power Grid)
Pudełko wymiary
27 x 37 x 5.5 cm
27 x 37 x 5.5 cm
Waga około
1.3 kg
Ocena
7.9
Rekomendowane gry dla Ciebie
Producent
Lacerta
Kategorie
Ekonomiczna (Economic)
Przemysł (Industry / Manufacturing)
Pozycja na BGG
33
Ocena na BGG
7.9/10 na 48178 głosy
Nazwa oryginalna
Power Grid
Mechaniki
Licytacja (Auction/Bidding)
Budowa dróg (Route/Network Building)
Wydanie
polskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 12 lat
Liczba graczy
od 2 do 6 osób
Czas gry
od 110 do 130 min.
Rok premiery
2004
Autor
Friedemann Friese
Pudełko zawiera
*dwustronna plansza (USA / Niemcy)
*43 karty elektrowni
*ponad 200 drewnianych znaczników
*pieniądze używane w grze
*instrukcja
Jest to samodzielna gra do serii Wysokie Napięcie

Opis

Elektryzujący tytuł roku 2007!

Gra nie zestarzała się ani o dzień! Wciąż lubiana, wciąż zamawiana, ale przede wszystkim wciąż grywalna! Przedstawiciel gier ekonomicznych, nie dający się zapomnieć, ani stłumić przez inne gry!

„Wysokie Napięcie” to gra, w której uczestnicy zwyciężają dzięki zarządzaniu elektrowniami. Kolejność w pierwszej turze ustalamy dowolnie, w następnych decyduje o niej ilość zasilanych miast. Po ustaleniu, który gracz zaczyna, przystępujemy do pierwszej fazy- licytacji elektrowni. Z przygotowanej wcześniej talii wykładamy 8 kart, które stanowią rynek elektrowni. To właśnie z nich gracze mogą wybierać i zakupywać te elektrownie, które spełniają ich oczekiwania i wpisują się w obraną strategię, lub zrezygnować z jakiegokolwiek kupna. Jeśli każdy dokonał zakupu (a w pierwszej turze każdy musi!) lub spasował przystępujemy do następnej fazy- zakupu surowców. Każda karta elektrowni określa ile i jakich surowców potrzebuje by działać i wytworzyć prąd dla podanej ilości miast. Dodatkowo elektrownie są w stanie magazynować 2 razy więcej surowców niż potrzebują, czyli możemy zrobić sobie zapas kto wie, kiedy węgla może zabraknąć! Jeśli wszyscy wyposażyli się w potrzebne zasoby, następuje faza rozbudowy sieci. Żeby zbudować swoją pierwszą elektrownie musimy zapłacić 10 Elektro (walutę otrzymujemy na początku gry). Od tego miasta w kolejnych rundach będziemy ciągnąć sieci i podpinać metropolie, dostarczając im prąd. Podłączenie miast kosztuje tyle, ile postawienie pierwszej elektrowni plus połączenia między miastem kupowanym, a już istniejącą elektrownią. Na koniec rundy następuje najprzyjemniejsza część gry- czerpanie zysków z produkowanych energii. Dostajemy wypłatę i rozpoczynamy kolejną rundę od wizyty na rynku. Trochę zarobiliśmy, więc zainwestujmy i zbierzmy jeszcze więcej Elektro! „Wysokie Napięcie” wygrywa osoba, która do swojej sieci podłączy liczbę miast określoną przez liczbę graczy (czyli, w rozgrywce na 3 graczy, wygrywa osoba która ma pod sieć podpięte 7 miast).

Przyjemna gra ekonomiczna, z elementami strategii i dreszczykiem emocji jak na prawdziwej giełdzie. Co bardziej się sprawdzi- zasilanie elektrowni węglem czy spalanie odpadów? A może elektrownie jądrowe zasilane trudno dostępnym uranem? A może ekologicznie wykorzystamy wiatr i wodę? Przewiduj ruchy przeciwników, podłączaj coraz to nowe miasta i zapewnij wszystkim „Wysokie Napięcie”!

Nagrody i wyróżnienia

  • Spellenprijs - gra roku (Holandia)
    Spellenprijs - gra roku (Holandia) (Spellenprijs - gra roku)
    2010 (miejsce 1)
  • Gra roku (Polska)
    Gra roku (Polska) (Decyzja Kapituły Konkursu)
    2007 (miejsce 1)

Akcesoria do gry

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2010-09-08 15:42:47
wysokie napiecie