Archipelago
Ocena
7.42
Producent
Ludically
Kategorie
Cywilizacyjna (Civilization)
Ekonomiczna (Economic)
Odkrywanie (Exploration)
Żeglarstwo (Nautical)
Negocjacyjna (Negotiation)
Renesans (Renaissance)
Pozycja na BGG
264
Ocena na BGG
7.42/10 na 5583 głosy
Nazwa oryginalna
Archipelago
Mechaniki
Kontrola obszarów (Area Control / Area Influence)
Licytacja (Auction/Bidding)
Przewidywanie wartości towarów (Commodity Speculation)
Plansza modułowa (Modular Board)
Rozmieszczanie elementów (Tile Placement)
Handel i wymiana (Trading)
Zajmowanie pól akcji (Worker Placement)
Wydanie
angielskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 14 lat
Liczba graczy
od 2 do 5 osób
Czas gry
od 30 do 240 min.
Rok premiery
2012
Rok wydania
2013
Autor
Christophe Boelinger
Pudełko zawiera
* dwustronne koło akcji
* 30 kart celów
* 25 dwustronnych płytek regionów
* 102 monety w 3 nominałach
* 48 kart ewolucji
* 12 kart trendów
* 82 kostki zasobów w 6 kolorach
* 5 zestawów po 20 znaczników graczy (5 kolorów, 4 kształty)
* 5 zasłonek graczy
* instrukcja
* 24 żetony odkrywców
* 13 żetonów miast/świątyń
* 13 żetonów targów/portów
* 4 plansze
* tor punktacji

Opis

Archipelago to niezwykła gra o negocjacjach, handlu i odkryciach.

Uczestnicy rozgrywki kontrolują konkurujące ze sobą europejskie mocarstwa podczas eksploracji archipelagu Karaibów. Odkrywają nowe terytoria, pozyskują rozmaite towary, by wykorzystać je na miescu lub sprzedać w Europie, a także budują targowiska, miasta, świątynie i porty, prowadzą między sobą negocjacje (niekiedy także decydując się na zdradę sojuszników), a wszystko po to, by zrealizować swoje sekretne cele i zdemaskować cele rywali.

Wzajemna rywalizacja o Karaiby to jednak nie wszystko. Trzeba także mieć na uwadze tubylców. Jeżeli poczują się uciskani lub zbyt wiele obszarów pozostanie niezajętych może dojść do buntu i ogłoszenia niepodległości. Wówczas stratni będą wszyscy gracze.

Archipelago stworzył uznany projektant Christophe Boelinger (znany m.in. z takich hitów jak Earth Reborn czy Dungeon Twister). Tworząc Archipelago za cel postawił sobie opracowanie solidnej eurogry ekonomicznej, ale pozbawionej dwóch typowych cech tego typu produkcji: oderwania mechaniki od przewodniego tematu oraz znikomej interakcji.

Zamierzenia twórcy widać już przy pierwszej rozgrywce, w której natychmiast czuje się klimat wielkich odkryć, zaś negocjacje są elementem stale obecnym podczas rywalizacji.

Indywidualne cele graczy umieszczone są na kartach, które podzielono na trzy grupy. Każda z nich odpowiada innemu czasowi rozgrywki, dzięki czemu długość partii można dostosować do możliwości i preferencji grupy.

Nagrody i wyróżnienia

Akcesoria do gry

Gry z serii

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2013-12-11 11:51:25