Klub Utracjuszy
Pudełko wymiary
23 x 32 x 7 cm
23 x 32 x 7 cm
Waga około
1.7 kg
Ocena
7.43
Producent
Rebel
Kategorie
Gra karciana (Card Game)
Ekonomiczna (Economic)
Pozycja na BGG
818
Ocena na BGG
7.43/10 na 1141 głosy
Nazwa oryginalna
The Prodigals Club
Mechaniki
Zarządzenie usprawnieniami (Action Point Allowance System)
Zarządzanie ręką (Hand Management)
Zajmowanie pól akcji (Worker Placement)
Wydanie
polskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 14 lat
Liczba graczy
od 2 do 5 osób
Czas gry
od 40 do 90 min.
Rok premiery
2015
Rok wydania
2015
Autor
Vladimír Suchý
Jest to samodzielna gra do serii Ostatnia Wola

Opis

Lekka nutka dekadencji!

Znużyło Cię życie w bogactwie? Znane osobistości uwielbiają przebywać w Twoim towarzystwie, ale Tobie nie sprawia to przyjemności? Dołącz do "Klubu Utracjuszy"! Oto gra ekonomiczna, dla 2 do 5 graczy, w wieku co najmniej 14 lat. Tytuł chociaż mówi o majątku, zawiera „odwrócony” cel. Nie będziemy tutaj zdobywać wielkich gór pieniędzy. Tu, w "Klubie Utracjuszy", zadanie polega na tym by wszystkie te pieniądze wydać (najlepiej zmarnotrawić), sprzedać po niekorzystnej cenie samochody i dobra, oraz zrazić do siebie śmietankę towarzyską! Gotowi? :)


Ciekawą cechą gry "Klub Utracjuszy" jest modularność przygotowania. W zależności jaki wariant wybierzemy takie miniplansze i komponenty (których w pudełku jest sporo!) wykorzystamy. Każda z plansz odpowiada za "utratę" jednej z dziedzin życia. W rozgrywce mamy wybór między - marnotrawieniem majątku, gorszeniem do siebie wyborców, oraz popularnością w społeczeństwie. Przy jednym posiedzeniu możemy wybrać dwie dowolne plansze, albo wszystkie trzy. "Klub Utracjuszy" przebiega w rundach, sama gra dobiegnie końca po piątej, w której następuje wyłonienie zwycięzcy. W pierwszej fazie przygotowujemy plansze- w zależności od wyboru modułów, odsłaniamy odpowiednie wierzchnie karty, uzupełniamy płytki i żetony. Następnie każdy z graczy będzie umieszczał pionki (chłopców na posyłki) w odpowiadających mu polach akcji. Ilość pionów zależy od liczby graczy i wybranego wariantu. Po umieszczeniu Chłopca na polu, właściciel pionka natychmiast wykonuje akcje- dobiera kartę, traci punkty itp. Gdy wszyscy rozesłali "pracowników", gracze mogą zagrywać dowolną liczbę kart w dowolnej kolejności (tak, by na koniec rundy mieć na ręku maksymalnie 4). Po fazie Akcji może nastąpić kolejna faza podczas której będziemy tracić punkty np. faza Hyde Parku, gdzie będziemy tracić głosy wyborców naszą niekompetentną przemową (tylko gdy wybraliśmy moduł z polityką), lub faza Lady Beatrycze- rozpowiada ona jacy to jesteśmy dobrzy i uroczy, sabotując naszą chęć pozbycia się znajomych (przy wariancie z popularnością społeczną). Na koniec każdej rundy sprawdzamy warunki zwycięstwa- gdy ktoś z Utracjuszy osiągnął poziom "0" w dowolnej ze sfer, gra się kończy i liczymy punkty. Z trzech sfer wyłaniamy najwyższy nasz wynik- który będzie reprezentował nasz poziom "zepsucia". Bardzo ważne jest zatem równomierne marnotrawienie dóbr, gdyż jeśli osiągnęliśmy "zero polityczne", a dalej jesteśmy bajecznie bogaci możemy skończyć grę jako przegrani!

Pieniądze tu, pieniądze tam! "Klub Utracjuszy" jest otwarty dla wszystkich! Bardzo proste zasady "worker placement", nie umniejszają radości z gry. Jest to jak najbardziej tytuł dla bardziej wytrawnych ekonomów! Mnogość wątków i możliwość rozgrywki z trzema modułami zapewnia sporą regrywalność. Grę "Klub Utracjuszy" można połączyć z innym tytułem tego samego autora "Ostatnią Wolą", by uzyskać jedną Mega Grę!

Nagrody i wyróżnienia

Akcesoria do gry

Gry z serii

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2016-03-16 14:21:17