Klany Kaledonii (edycja zagramw.to)
7.94
- Producent
- Czacha Games
- Kategorie
- ekonomiczna (Economic)
rolnictwo (Farming) - Pozycja na BGG
- 69
- Ocena na BGG
- 7.94/10 na 20831 głosy
- Nazwa oryginalna
- Clans of Caledonia
- Mechaniki
- przewidywanie wartości towarów (Commodity Speculation)
--------- (Contracts)
--------- (Income)
--------- (Market)
plansza modułowa (Modular Board)
budowa dróg (Network and Route Building)
wariant solo (Solo / Solitaire Game)
--------- (Turn Order: Pass Order)
różne zdolności graczy (Variable Player Powers) - Wiek
- od 12 lat
- Liczba graczy
- od 1 do 4 osób
- Czas gry
- od 30 do 120 min.
- Rok premiery
- 2017
- Rok wydania
- 2018
- Autor
- Juma Al-JouJou
- Pudełko zawiera
- * Egzemplarz gry Klany Kaledonii
* Wszystkie odblokowane cele kampanii zagramw.to
* Unikatową figurkę Aktywnego Gracza
* 4 plansze mapy
* 1 plansza rynku
* 1 plansza eksportu
* 4 plansze graczy
* 4 kafelki pola eksportu
* 9 kafli klanu
* 12 kafli zasobów
* 9 kafli punktacji
* 50 Kafelki kontraktów eksportowych
* 9 Kafelki portów
* 70 Znaczników monet
* 16 Znaczników dodatkowych portów
* 4 Kafelki chwały
* 8 Kafelków Technologii
* 67 drewnianych znaczników zasobów
* 170 drewnianych znaczników dla czterech graczy
* 4 plansze pomocy graczy
* 1 Notes
* 1 Instrukcja
* 2 kostki do gry w trybie solo
Opis
zakupując ten produkt otrzymasz:
1. Egzemplarz gry Klany Kaledonii
2. Wszystkie odblokowane cele kampanii zagramw.to
3. Unikatową figurkę Aktywnego Gracza
W grze Klany Kaledonii, jak sama nazwa wskazuje, prowadzić będziemy… szkockie klany na terenie Kaledonii. Jest to gra o produkowaniu i przetwarzaniu surowców i realizacji zamówień dziejąca się w XIX wiecznej Szkocji. Każdy klan dysponuje unikalną zdolnością, której używanie wpływa istotnie na taktykę podczas rozgrywki. Do wyboru mamy dziewięć historycznych szkockich klanów, co sprawia, że każda rozgrywka, w zależności od wyboru gracza, będzie przebiegała w nieco inny sposób. Z perspektywy gracza ważne jest to, że faktycznie gra się nimi nieco inaczej – dostając mnóstwo dodatkowych pieniędzy za whisky wiadomo, że szybko musimy zacząć ją produkować, a zdobyte w ten sposób pieniądze możemy zainwestować na różne sposoby. Z kolei klan pozwalający posiadać w tym samym momencie dwa kontrakty daje nam już nieco inną ścieżkę działania.
Plansza, na której będziemy ustawiali swoich pracowników i budynki, składa się z czterech części. Każda z nich jest dwustronna i chociaż ułożone muszą być w odpowiedniej kolejności, to i tak mamy kilka sposobów, by z rozgrywki na rozgrywkę nieco się różniła. Cztery rodzaje pól (pole, las, góry, woda) ważne są w kontekście stawiania odpowiednich elementów, a do tego każde pole ma swoją cenę, którą trzeba zapłacić za możliwość jego wykorzystania.
W grze dostępnych jest sześć zasobów: trzy podstawowe (wełna, mleko, zboże) i trzy przetworzone (ser, chleb, whisky). Każdy z nich ma swoją startową cenę na rynku na początku gry. Dostępnych nam kupców możemy wysyłać na rynek, by kupili lub sprzedali odpowiednie towary, a to na stałe zmienia ich cenę dla wszystkich graczy.
Kontrakty. To wokół nich kręci się gra. Sposób ich działania jest bardzo prosty: po lewej stronie mamy narysowane zasoby, które musimy oddać, a po prawej nagrody, które za nie dostaniemy. W trakcie gry powinniśmy zrealizować ich jak najwięcej, ale możemy mieć tylko jeden aktywny na raz.
Ważny jest czas ich wypełniania, ponieważ w pierwszej rundzie samo wzięcie kontraktu daje nam 5 monet. W drugiej odbywa się ono za darmo, a w każdej kolejnej to my musimy dopłacić o 5 monet więcej, a więc samo wzięcie kontraktu w ostatniej rundzie kosztuje już 15 monet…
Trzeba zwracać też uwagę na nagrody. Jest ich pięć rodzajów:
- pieniądze
- akcja wystawienia budynku, przy której nie musimy płacić za zajmowane pole
- darmowa akcja wzięcia kupca lub zwiększenia zdolności pływania klanu lub zniżka przy rozwijaniu robotników
- chmiel, który zawsze warty jest 1 punkt na koniec gry
- trzy surowce, których ilość punktów na koniec gry zmienia się w zależności od tego ile gracze łącznie ich zdobyli (najczęstszy surowiec 5 punktów, średni 4, najrzadszy 3)
Czasem można wypełnić kontrakt, ale nie mieć pieniędzy na wystawienie budynku. Innym razem trzeba zdjąć z mapy owcę lub krowę, żeby spełnić wymogi kontraktu, ale to pokrzyżuje nam plany ekspansji na mapie… lub wręcz przeciwnie, pomoże jeszcze raz wybudować coś na zwolnionym właśnie, tanim polu.
Na początku gry losujemy po jednym kafelku punktowania, które przeprowadzać będziemy po każdej rundzie. To również może nam nieco podpowiedzieć ścieżkę, którą można obrać i potrafi wyraźnie wpłynąć na liczbę punktów zdobywanych z gry na grę. Dotyczy to jednak wszystkich graczy, więc nie wypacza wyniku – chyba, że ktoś odpuści lub zapomni o tym, za co można będzie dostać punkty, a ktoś inny na tym skrzętnie skorzysta.
Z planszą i licznymi planszetkami i kafelkami świetnie harmonizują elementy drewniane gry. Każdy gracz dostaje mnóstwo elementów w odpowiednich kształtach: owce, krowy, sery, chleb, beczki czy robotnicy. Wszystko to w żywych kolorach, dlatego plansza gracza na początku gry i plansza główna na końcu tworzą piękną mozaikę, na którą bardzo miło się patrzy. Swoje kształty i odpowiednie już dla nich kolory mają też zdobywane surowce, monety występują w trzech nominałach różniących się wielkością i kolorem, a wszystko jest wykonane porządnie i z dbałością o szczegóły.
Nagrody i wyróżnienia
Pliki i strony związane z grą
Akcesoria do gry
Gry z serii
Cena gry
-
AM76
249.00 PLN